Sunday, March 12, 2006

جمهوری اسلامی خواهد ماند.

خوش‌چهره- نماینده‌ی تهران:
« در شرایط فعلی باید اصول‌گرایانه‌تر عمل کنیم زیرا اکنون در عرصه‌ی جهانی برای ایران به گونه‌ای طراحی می‌کنند که بین تحقیر ملی و تهدید عملی یکی را انتخاب کنیم... تصور نکنیم همیشه اوضاع به نفع ماست.»

کاظم‌جلالی- مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

« به نظر می‌رسد فرمول‌های حد وسط و خوبی می‌تواند وجود داشته باشد تا هم حقوق ایران صیانت شود و هم اگر سازمان‌های بین‌المللی یا برخی کشور‌ها دغدغه‌ جدی در رفتار انحراف‌آمیز یک کشور عضو می‌توانند داشته‌ باشند را بر طرف کرد.»

هر چند که گمان می‌کنم مهمترین و اثر‌گذارترین اظهار نظر در مورد ‌پرونده‌ هسته‌ایِ جمهوری اسلامی، همچنان همان‌هایی است که حسن روحانی گفته اما حرف‌هایی از این دست می‌تواند بهتر تعیین‌گر جهت و کیفیت رویکرد نظام در تضمین آینده و بقای خود باشد. زمانی اردشیر لاریجانی در آغاز طرح بحث انرژی هسته‌ای در گفتگویی تلویزیونی از پایمردی بر حقوق ایران سخن گفته بود و حتی شعر خوانده‌بود که:

مهتری گر به کام شیر در است/ رو خطر کن ز کام شیر بجوی

و حالا مقامات جمهوری اسلامی از عدم ترک میز مذاکره و بازی برد-برد سخن می‌گویند. جمهوری اسلامی به خوبی دریافته‌است که یگانه راه برون رفت از فضای کنونی در پیش‌گرفتن مدل لیبی است. راه لیبی راهی است که البته به سبک حاکمان این نظام پیموده خواهد شد. حاکمان جمهوری اسلامی عاقل‌تر، هوشیارتر و محاسبه‌گرتر از آن هستند که تن به جدال محکوم به نابودی بسپارند. جدالی که گیرم بیست روز طول بکشد یا بیست ماه اما سرانجامش سقوط خواهد بود و بس. انسان‌های عاقلی چون اینان که در یک تابستان در عین در گیر بودن با جنگی تمام عیار رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس قوه‌ی قضائیه خویش را از دست داده‌اند و مانده‌اند به راحتی به سمت نابویدی حتمی حرکت نخواهد کرد.دل‌خوش به شعله‌ور شدن آتش جنگ نباشید. جمهوری اسلامی آب دیده و کار آزموده است.
جمهوری اسلامی خواهد ماند.
اتمی هم خواهد ماند.
جمهوری اسلامیِ پایدارِ اتمی به نفع ماست.
llink




1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

سلام. نمی دونستم بازم می نویسید. خوشحال شدم.

11:48 AM  

Post a Comment

<< Home


Contact

Links