Saturday, March 18, 2006

تقدیم به نخستین کرمی که بر کالبدم افتاد

خاطرات پس از مرگ براس کوباس، ماشادو دِ آسیس، ترجمه‌ی عبدالله کوثری، انتشارت مروارید، 1383
 
· به قول شکسپیر: خوش است غمگین بودن و چیزی نگفتن.
· لذت درماندگی را اگر نفهمی یکی از لطیف‌ترین عواطفی را که در وجود انسان است، از دست داده‌ای.
· انسان اشتباه چاپی متفکر است. هر دوره‌ی زندگی چاپ جدیدی است که چاپ قبلی را تصحیح می‌کند و خودش هم در چاپ بعدی تصحیح می‌شود تا برسد به چاپ متن نهایی که ناشر به کرم‌ها تقدیم‌ می‌کندش.
· وقتی نمی‌توانید معمایی را حل کنید، بهترین کار این است که از پنجره پرت‌اش کنید بیرون.
· راه جبران پنجره‌ی بسته، باز کردن پنجره‌ي دیگری‌ست.
· ... گناه زیبایی بود و اعتراف به گناه زیبا آسان‌ است.
· حقیقت محض با جوامع پیشرفته سازگار نیست.
· آرامش و نظم فقط به بهای فریب‌کاری متقابل حاصل می‌شود.
· نیاز طبیعت به پوشاک انسان همچون شرطی لازم برای تکامل نوع انسان بود... به این ترتیب لباس به تمدن امکان بقا و پیشرفت می‌دهد.
· میان جنگلی از چشم‌ و گوش زندگی می‌کردیم.
· برای برخوردار شدن از لذتی کامل، آدم باید خودش را میان دریایی از اشارات و کلمات و اعصاب و شهوات، منزوی کند. باید خود را بیگانه و دست‌نیافتنی نشان دهد.
· اگر نامه‌های جوانی‌ات را نگه نداری، هیچ وقت لذت تماشای خودت را، در دور دست و در روشنایی که محضِ خوش‌ آمدِ تو بی رمق شده، نخواهی چشید.
· ما زمان را می‌کشیم، زمان ما را به خاک می‌سپارد.
· بدترین فسفه‌ی عالم فلسفه‌ی بچه‌ی زرزرویی است که لب رودخانه‌ افتاده و از جریان بی وقفه‌ی آب شکایت می‌کند. حال آن‌که کار رودخانه جاری بودن است.
· اگر قرار بود جهان انسان را در هم بشکند، باز هم انسان والاتر از چیزی بود که هلاک‌اش کرده بود. چرا که انسان می‌داند که می‌میرد و جهان چیزی از این نمی‌داند.
· احساس خوش پس از احسان ناشی از دو منظور است:
نخست- آگاهی از این‌که قادر به انجام کار نیک است.
دوم- لذت بردن از این‌که نسبت به فرد احسان‌دیده هم برتری فردی و هم امکاناتی دارد. مانند احساس برتری زن زیبایی که از مشاهده‌ی خود در آیینه احساس برتری می‌کند نسبت به زنانی که چون او زیبا نیستند و یا اصولا زشت‌اند.
· دیوانه‌ها خودشان نمی‌دانند که دیوانه‌اند.
· هر کس بگوید که در ذهنش مالک یکی دوتا کشتی نبوده است، دروغ می‌گوید.
. در هر تانگو چقدر دروغ پنهان شده است؟
llink




2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

جملات فوق العاده عالی و بامعنا و پخته بودند. به حسن انتخابتون تبریک می گم و سپاسگذارم که با قرار دادنشون در اینجا امکان خوندنشون رو به من دادید. با اجازت به بعدازشون دز بلاگم استفاده خواهم کرد. نوروز شاد و زیبایی داشته باشید

9:55 PM  
Blogger عاطفه said...

ای بابا عجب تجربیات تاریخی بدی داشتی شما از بچه های شریف. بابا به خدا بچه شریفی ها هم بچه های خوبین بیا از دوستای من بپرس ;) والا در مورد ساینس دایرکت و روزنت تقریبا 1ماه پیش یکی از اساتید می گفت هرچی می خواهید سرچ کنید چون اگه مدت قراردادمون بگذره با این اوضاع سیاسی معلوم نیست تمدیدش کنن حتی اگر دوباره پول بدیم و ظاهرا فعلا که اینطوره

12:35 AM  

Post a Comment

<< Home


Contact

Links