Tuesday, March 28, 2006

پیام‌بَر اعظم

«در واقع، هم جنس ِ واژه‌ی انتخابی که مبتنی است بر مفهوم «عظمت» و هم وجه تفضیلی و ترجیحی موجود در وزن واژه‌ی «اعظم»، نوعی برتری‌جویی و انگیزه‌های ستیز را به نمایش می‌گذارد.
... این‌که در این میان، ناگهان صفت «اعظم» برای پیام‌بَر اسلام جعل شود [..] به نوعی برتری‌جویی آن را نسبت به سایر ادیان نشان می‌دهد ...» [+]

فلسفه‌ی دعوت انبیا با تساهل و مدارا و محق دانستن مومنان به آیین‌های دیگر، ناسازگار است. پیام‌بَری که خود را برتر و بزرگ‌تر از دیگران نداند، اساس ِ دعوت‌اش بی‌معنا خواهد بود.
دعوت‌ ِ پیام‌بَرگونه مبتنی بر برتری‌جویی، تمامیت‌خواهی و انحصار‌طلبی است. نمی‌توان خود را هم تراز دیگران- اعم ازمردم عامی یا پیام‌آورندگان پیشین- دانست و در عین حال دعوت به پیامی جدید نمود. پیام‌بَر نمی‌تواند بر حق بودن دیگران- مردم عادی با سلف خویش- را در عین روی‌گردانی از دعوت‌اش، نفی‌ نکند و آنان را- نسبی یا به تمام- باطل و ضاله نداند. امکان‌پذیر نیست پیام‌بَری دیگری را که پیام و دعوت‌اش را انکار کرده و بر رای و نظرش ایستاده، بر حق بشمارد.
پیام‌بَری که خود را اعظم ِ تمام- عظیم‌ترین- نداند، یقینَن پیامی برای شنیدن ندارد و شایسته‌ی عنوانی به عظمت‌‌ِ «پیام‌بَر» نیست.
llink




3 Comments:

Blogger Blind Pilot said...

نيازي به ضرب و زور و ريشه يابي در کلمه و متن و ديد هرمنيوتيکي نبود. کمي قران خاندن نشان مي داد که پيام بر اسلام برتر از ديگر پيام بران است مگر اسلام بي يال و دم و اشکم و قرآن نوگرايان ديني بيايد و بگويد اين طور نيست و خوش مزه ان که بي ربط ترين ايات قران را هم شاهد بياورد. البته همان طور هم که گفته اي پيام بري که خود را برتر از ديگر پيام بران پيشين نداند ديگر پيام بر نيست نهايت يک کاهن و قديس است.

9:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام توحيد جان نميدونستم شروع به نوشتن كردي از اين بابت خوشحالم.سال نو مبارك باشه.با اين ديدگاه كاملا موافق نيستم يعني لزوم اينكه يك پيامبر خودش رو بالاتر از پيامبران قبلي بدونه رو متوجه نميشم كامل تر بودن پيام و دين جديد مي تونه كافي باشه براي پيامبري و دليلي بر برتري و عدم تساهل و ... نيست

3:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

تاحدودی با تو موافقم اما نباید فراموش کرد تمام دینداران بدون توجه به نوع دینشان همه شهروندان قلمروهایی از امپراتوری حضرت حقند. بنابرین می توان با اعقتاد به حقانیت دین خویش به حقانیت نسبی سایر ادیان اعتقاد داشت که این کلید اصلی تساهل است. ضمنا صحبت کامل تر بودن است نه کامل کامل یا باطل باطل.

4:25 AM  

Post a Comment

<< Home


Contact

Links