Friday, April 14, 2006

دستان غرورآفرین

تمامی مخزن‌های ذخیره نفت خارک - بزرگ‌ترین ترمینال صادرات نفت کشور با صدور 95 درصد نفت تولیدی- با ظرفیتی‌هایی بین صدهزار تا یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار بشکه، توسط شرکت‌های ژاپنی در فاصله‌ی سال‌های 1940-1955 ساخته شده‌اند.
در جریان جنگ با عراق تعداد بسیاری از این مخزن‌های حیاتی در اثر حمله‌های شدید و وسیع هوایی عراق منهدم شدند.
سال‌های اخیر پروژه‌هایی برای بازسازی مخزن‌های عظیم‌الجسه در این جزیره آغاز شده است. با پایان یافتن عملیات ساخت یکی از مخزن‌ها در میانه‌های زمستان سال 83، پیمان‌کار پارچه‌نوشته‌ای بس غرورآفرین و رشک‌برانگیز را بر سر در شرکت پایانه‌های نفتی جزیره خارک – کارفرمای پرو‌ژه- آویخت:

« پایان عملیات طراحی، ساخت و نصب مخزن پانصدهزار بشکه‌ای ذخیره‌ی نفت خام به دست توانای ایرانی مبارک باد.»


اما کم‌تر کسی می‌دانست که:

- تمامی نقشه‌های اجرایی عینن از روی نقشه‌های به جامانده از طراحی شصد سال پیش ژاپنی‌ها کپی شده بود و ابتکار جدیدی در طراحی و اجرا از سوی پیمان‌کار ایرانی صورت نگرفت.
- به وضوح کیفیت اجرای کار به مراتب پایین‌تر از کیفیت نمونه‌های ساخته شده توسط پیمانکار ژاپنی است.
- بسیاری از جوش‌کاری‌های مناطق مهم و حساس مخزن در نمونه‌های ژاپنی توسط ماشین انجام شده بودند در حالی که تمامی جوش‌کاری‌های اجرا شده توسط پیمان‌کار ایرانی دستی اجرا گردید. تلاش یکی از پیمان‌کاران قدرتمند پروژه‌های نفتی – آذرآب - برای به کار گرفتن جوش‌کاری ماشینی به دلیل ناتوانی در اجرای صحیح منجر به شکافتن تمامی خطوط جوش‌کاری شده و توقف بلند مدت پروژه گشت.
llink




0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Contact

Links